کانتینر چیست 

 

بکار گیری کانتینر برای اولین بار در دهه 1950 (57-1956) انقلابی در تجارت بوجود آورد. کانتینر ها دارای ظرفیت، حجم و استانداردهای بین المللی ایمنی هستند. زیرا کانتینر و مقاومت کانتینر یکی از مسائل بسیار مهم در تجارت است. تا حدی که یک کنوانسیون بین المللی در مورد کانتینرهای ایمن داریم (Convention Safe Containers - CSC) که مشخصات کانتینرهای ایمن در آن تعریف شده است.کانتینرها عموماً در مالکیت شرکت های حمل و نقل هستند و به صاحبان کالا اجاره داده می شوند.

کانتینرها را می توان از نظر جنس، اندازه و کاربرد به شکل زیر تقسیم بندی کرد.

1- طبقه بندی بر حسب جنس کانتینر :

 

(1) کانتینرهای فولادی.

 

از نظر تعداد زیاد هستند و در حمل جاده ای و دریایی از آنها استفاده می شود.

 

(2) کانتینرهای فایبر گلاس.

 

از نظر تعداد کم هستند و برای حمل دریایی کالاهایی استفاده می شوند که به رطوبت حساسند.

 

 

(3) کانتینرهای آلومینیومی.

 

 

به دلیل وزن کم، اندازه کوچک و استحکام زیاد در حمل هوایی از آنها استفاده می شود.

طبقه بندی بر حسب اندازه کانتینر:

 

شایع ترین کانتینر ها، کانتینرهای 20 فوت و 40 فوت فولادی هستند. عرض و ارتفاع این کانتینر ها 8 فوت (5/2 متر) و طول آنها به ترتیب 6 و 12 متر است. نوع دیگری از این کانتینر ها با نام High Cube – HC موجود است که از لحاظ ارتفاع 1 فوت (30 سانتی متر) بلند تر هستند.

 

انواع کانتینر به لحاظ اندازه به شرح زیر است.

 

1-  20 فوت.

2-  40 فوت.

3-  45 فوت.

4-  60 فوت.

طبقه بندی بر حسب کاربرد کانتینر :

 

1- کانتینر های حمل کالای خشک.

دارای عرض و ارتفاع 8 و طول 12 یا 20 فوت هستند. درب های کانتینر در ابتدا و انتهای آن قرار دارد.

 

2- کانتینرهای یخچالی.

برای حمل کالاهایی که به کنترل دما نیاز دارند استفاده می شود. در انتهای کانتینر دستگاه های ترموکینگ برای کنترل دما وجود دارد. این کانتینر ها به برق کشتی متصل می شوند و در بنادر نیز به ترمینال های مخصوص منتقل می شوند. هزینه حمل و نگهداری این کانتینر ها زیاد است.

 

3- کانتینرهای تانکری.

برای حمل و نقل مواد شیمیایی مایع استفاده می شوند. تانکر آنها در میان یک چارچوب کانتینر عادی قرار دارد و می توان آنرا روی سایر کانتینرها بارگیری کرد. در دو نوع "مخصوص کالاهای خطرناک" و "مخصوص کالاهایی با خطر زیر متوسط" موجود هستند.

 

4- کانتینرهای رو باز (Open Top).

این کانتینر ها دارای سقف Removable هستند و مخصوص بارگیری کالا هایی هستند که ارتفاع زیادی دارند یا نیاز به تهویه مداوم هوا دارند. سقف می تواند از جنس برزنت یا محافظ پلاستیکی باشد و می توان سقف آنها را برداشت.

 

5- کانتینرهای بغل باز.

کانتینری است که نه سقف و نه دیوارهای جانبی دارد. از این کانتینر برای بارگیری ماشین آلات خاص یا خودرو (اگر تعداد آن کم باشد) استفاده می شود. مدل خاصی از این کانتینر وجود دارد که به کانتینر تا شو مشهور است و درهای ابتدا و انتهای آن پس از تخلیه روی کف تا می شوند تا فضای کمتری اشغال کنند.

 

6- کانتینر صفحه ای.

 

فقط شامل صفحه کف کانتینر است و مخصوص کالاهایی است که سایزی بزرگتر از یک کانتینر دارند. می توان این کانتینر ها را در بغل هم قرار دارد تا فضای بزرگتری ایجاد کنند.

 

دلیل استفاده از کانتینر بغل باز، استفاده از شاسی آن برای قرار گرفتن روی سایر کانتینر ها و چفت و بسط و لشینگ محموله در روی کشتی می باشد.

7- کانتینر دام و احشام.

 

برای حمل و نقل دام و احشام استفاده می شوند.

.

 

 

8- کانتینر بغل باز شو.

 

کانتینری است که دیواره های جانبی آن بصورت کشویی (یا از بالا به پایین) قابلیت باز شدن دارند.

.